11. Beheer

    In de baten en lasten zijn de volgende incidentele posten begrepen:

    bedragen x € 1.000

    Incidentele posten

    Rekening 2016

    Lasten (-)

    1.455

    Schade riool noodweer

    72

    Investeringsimpuls wegen

    200

    Reconstructie binnenring

    75

    Detacheringskosten wozl medewerkers onkruidverhardingen

    164

    Kosten sfeerverlichting

    18

    Sloopkosten fonotheek

    102

    NEN inspectie gebouwen

    8

    Schade openbaar groen noodweer

    113

    Speeltuinenplan

    28

    Stadspark

    675

    Baten (+)

    1.009

    Provincie bijdrage Binnenring

    150

    Provincie bijdrage BDU reconstructie Plein

    184

    Provincie bijdrage Blokkenberg

    25

    Pacht Habets en Provincie

    60

    Provincie bijdrage stadspark

    500

    Provincie bijdrage Rolduc

    78

    Gegevenshuis afrekening 2015

    12

    Saldo

    -446

    Afwijkingen rekening 2016 - begroting na wijziging 2016

    N.v.t.

    Afwijkingen rekening 2016 - rekening 2015

    Door het noodweer in juni 2016 is schade ontstaan aan het rioolstelsel. De herstelkosten waren € 72.000.

    Jaarlijks verschillen de exploitatiekosten aan het rioolstelsel. In het overzicht worden de afwijkingen van 2016 t.o.v. 2015 in beeld gebracht.

    2015

    2016
    bedragen in €

    Inspecteren filmen rioolstelsel

    42.000

    54.000

    Onderhoud (vervangen slechte rioolstrengen)

    415.000

    481.000

    Onderhoud riool gemalen

    12.000

    18.000

    Kolken zuigen

    30.000

    58.000

    Ongediertebestrijding

    42.000

    38.000

    Onderhoud bassins

    68.000

    53.000

    Waterschapslasten

    61.000

    71.000

    Kwijtschelding

    465.000

    482.000

    Door een tariefstijging is de opbrengst van de rioolrechten gestegen van € 4.585.000 naar € 4.704.000.

    In 2015 zijn de wegen in de Wijk van Morgen voor € 177.000 onder handen genomen.

    In de VJN2016 is uit het parkeerfonds € 200.000 beschikbaar gesteld omdat de kwaliteit van het wegennet om extra aandacht vraagt. Met deze middelen zijn de Schoolstraat, de Niersprinkstraat, en het Wauwelpad ter hand genomen.

    Voor de reconstructie van de Binnenring is in 2016 € 75.000 aangewend. Van de Provincie is een BDU-subsidie van € 150.000 ontvangen. In 2016 is € 75.000 taakstellend gereserveerd voor het inrichten van de rotondes in 2017.

    Voor de aanleg van de buitenring zijn in 2015 en 2016 resp. € 452.000 en 1.042.000 van de Provincie ontvangen als natuurcompensatie/overdracht tracégronden.

    In  2016 is de afrekening van de BDU-bijdrage ad € 184.000 voor de reconstructie van de kruising Plein – parkeerplaats Plein ontvangen.

    Voor regulier groot onderhoud aan wegen is in 2015 en 2016 resp. € 696.000 en € 682.000 besteed.

    In 2015 is een vergoeding van € 12.000 ontvangen voor schades aan vri’s en straatmeubilair.

    In 2016 is de pilot onkruidbestrijding op verhardingen medewerkers van start gegaan. Door de detachering van 40 Wozl medewerkers zijn de kosten van straatreiniging met € 147.000 hoger.

    De kosten van gladheidsbestrijding zijn afhankelijk van de winterse omstandigheden (aantal uitrukken). In 2015 en 2016 is respectievelijk € 175.000 en € 152.000 besteed.

    Door het vervangen van armaturen door led verlichting zijn de energiekosten en onderhoudskosten in 2016 met € 22.000 afgenomen. Voor sfeerverlichting is in 2016 een bijdrage van € 18.000 verstrekt uit de beschikbare middelen van de openbare verlichting. Aan incidentele vervangingen van slechte lichtmasten is in 2015 en 2016 respectievelijk € 31.000 en € 39.000 besteed.

    In 2015 is de keermuur aan het Gulperplein voor € 17.000 gerenoveerd; derhalve wijken de kosten van 2015 € 38.000 af van de kosten in 2016 € 15.000.

    Door een reservering van de vervanging van de VRI in de Rolduckerstraat in 2017 wijken de kosten van onderhoud verkeersregelinstallaties 2015 € 103.000 en 2016 € 89.000 af.

    In 2016 is de fonotheek voor een bedrag van € 102.000 gesloopt. Hiervoor zijn de middelen uit de reserve gebouwen beschikbaar gesteld.

    Aan het raadhuis en het kantoor op de Hammolenweg is in 2015 voor € 20.000 onderhoud (schilderwerk, rolpoort en trap raadhuis) gepleegd.

    Voor het inspecteren van diverse gebouwen aan de NEN-norm is in 2016 € 8.000 besteed.

    Begin 2015 zijn de werkzaamheden van de nieuwbouw schoolplein voor € 13.000 afgerond.

    Voor waterschade sporthal Kerkrade-West is in 2015 € 18.000 van de verzekeringsmaatschappij ontvangen.

    In 2016 is de provinciale subsidie ad € 25.000 van het project school Blokkenberg ontvangen.

    De instandhoudingskosten voor de Campus bedroegen in 2015 en 2016 telkens € 126.000.

    Aan advieskosten bewegingsboulevard is in 2015 € 30.000 besteed.

    De panden Plein 35, gymzaal Willem Sophia en Meuserstraat 153 zijn in 2015 voor € 385.000 verkocht.

    Voor het aanvullen van het exploitatiebudget van de gemeentelijke gebouwen is in 2016 € 30.000 uit de reserve gebouwen beschikbaar gesteld.

    In 2015 is een schadevergoeding ad € 22.000 ontvangen in verband met een kraak van de parkeerautomaat op het parkeergarage Wijngracht.

    Per 1-1-2016 is de BV MFC d'r Pool opgeheven. Vanaf genoemde datum lopen de uitgaven en de inkomsten via de gemeentelijke begroting. De grootste posten uit de rekening 2016 zien er als volgt uit:

          bedragen in €

    Gemeentelijke heffingen   

    11.000

    Diensten van derden

    77.000

    Kapitaallasten

    377.000

    Huurinkomsten

    204.000

    Door verbouw- en bouwmaatregelen is de bijdrage aan de Vereniging van Eigenaren Wijngracht Complex geminimaliseerd. In 2015 en 2016 bedroegen de bijdragen resp. € 33.000 en € 7.000.

    Door advieskosten aanbesteding led-verlichting reclameborden, aansluitkosten led-verlichting en indexering zijn de kosten in 2016 met € 10.000 toegenomen t.o.v. 2015. De inkomsten zijn eveneens met € 10.000 toegenomen door de vergoeding van de nieuwe digitale reclamevergoedingen en indexering van bestaande contracten.

    In 2015 is het door de provincie gesubsidieerde leefbaarheidsproject Step-Stones in Kerkrade-Oost van start gegaan. De uitgaven in het eerste en tweede jaar bedroegen € 12.000 en € 3.000.

    Voor de overname van vaste activa van Wozl (voor de detachering voor 93 fte’s groen) is in 2015 € 54.000 beschikbaar gesteld aan Wozl.

    Voor herstelwerkzaamheden naar aanleiding van het noodweer in juni 2016 is € 113.000 besteed.

    Voor de implementatie van een integraal beheersplan openbare ruimte is in 2015 € 10.000 besteed ten laste van beheer openbaar groen.

    Voor het onderhouden van het openbaar groen is in 2015 en 2016 resp. € 184.000 en € 208.000 besteed.

    De opbrengst pachten is in 2016 met € 60.000 toegenomen t.o.v. 2015 i.v.m. een achterstallige betaling van Habets en een bijdrage van de Provincie.

    De verkoop van stukken openbaar groen is in 2016 met € 7.000 gestegen van € 11.000 in 2015 naar
    € 18.000.

    In 2015 is de herinrichting van het kasteelpark Erenstein afgerond. Hiervoor is een bijdrage ad € 17.000 ontvangen van Parkstad.

    De kosten voor het onderhoud van het openbaar groen door de gedetacheerde Wozl medewerkers zijn in 2016 met € 20.000 door indexering gestegen naar € 896.000.

    Aan het renovatieplan speeltuinen is in 2015 € 318.000 besteed waarvoor een provinciale bijdrage van
    € 245.000 is ontvangen. In 2016 is het project afgerond voor € 28.000.

    In 2016 is de renovatie van het Stadspark afgerond. Aan openbaar groen is € 675.000 besteed. In het kader van de leefbaarheidsprojecten is door de Provincie een subsidie van € 500.000 beschikbaar gesteld.

    Aan de Stichting Limburgs Landschap zijn er  in 2015 en 2016  resp. € 550.000 en € 225.000 beschikbaar gesteld  voor de gebiedsexploitatie Anstelvallei.

    De kloostertuinen Rolduc is in 2015 en 2016 resp. € 132.000 en € 78.000 besteed. Hiervoor is een provinciale subsidie van € 132.000 en € 78.000  aangewend.
    Voor het onderhoud aan de sportvelden is er in 2015 en 2016 resp. € 234.000 en € 218.000 besteed.

    In 2015 is de regionale samenwerking met Het Gegevenshuis van start gegaan waarvoor een bijdrage van
    € 66.000 is verstrekt. Voor de detachering van een medewerker is een vergoeding ad € 10.000 ontvangen. Verder is van het Rijk een vergoeding van € 5.000 ontvangen voor de BAG-audit.

    De bijdrage aan het Gegevenshuis bedroeg in 2016 € 84.000. In 2016 heeft de afrekening over het jaar 2015 van het Gegevenshuis plaatsgevonden waarbij € 11.500 is gerestitueerd. Voor het detacheren van een medewerker is in 2015 € 5.000 ontvangen.

    In 2016 heeft er een reservering van € 11.000 plaatsgevonden voor Cyclomedia.